Saturday, April 21, 2012

Sekilas Pandangan,Sekilas Kehidupan

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 10:24:00 AM
Hadirnya insan bernama manusia dalam hidup silih berganti.Ada antaranya yang amat diperlukan, amat dihargai.Juga antaranya, tidak dijangkakan.

Apakah maksud kehadiran seorang lelaki dalam hidup seorang wanita?Begitu juga sebaliknya.Di saat tidak perlukan teman daripada kalangan bukan sejenis, telah didatangkan pada kita.

Ya, ujian barangkali.Namun, waktu itu, sukar untuk kita berpijak pada nyata.Lalu ternoda dek arus yang datang pada saat itu. Terlupa bahawa tidak semua yang Allah berikan itu adalah suatu takdir, boleh jadi ia didatangkan sebagai ujian semata.

Namun, kerana terlalu muda untuk memahami setiap pemberian daripada Allah itu berbeza maksudnya.Lalu terjerumuslah kita ke dalam lembah yang menggelapkan kesucian kita sebagai hamba-Nya.Hamba-Nya yang sebelum ini mendambakan kasih hanya pada-Nya.Hamba-Nya yang sebelum itu sangat menjaga kesucian diri dan maruah diri.Tetapi, tidak lagi selepas itu.

Kehadiran setiap individu dalam hidup ini perlu dinilai dari aspek yang berbeza.Ada yang baik untuk kita, dan mungkin juga sebaliknya.Kerana Allah itu sentiasa menduga keimanan hamba-hamba-Nya.Sejauh mana kita benar-benar berpegang pada prinsip ketaatan kita pada-Nya.

Nikmatnya sangat besar.Sama besar dengan ujian yang didatangi-Nya.Mungkin pemberian-Nya membuatkan kita gembira, bahagia, dan kita mula leka kembali dengan nikmat itu. Sedangkan ia mungkin hanya ujian kedua sama seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

Juga, kebarangkalian itu merupakan suatu balasan pada titik-titik noda yang pernah kita hadapi sebelumnya.Konsep kehidupan. Tidak semudah itu kita bisa merungkaikan apakah maksud sebenar akan sesuatu pemberian daripada Allah.

Mungkin sesuatu yang kita suka itu tidak baik untuk kita.Ia mungkin dilihat dapat membahagiakan jiwa namun sebaliknya, berkemungkinan ia akan memakan sedikit demi sedikit keimanan kita. Pada yang lemah imannya, terus dibuai lena dek kemanisan itu. Tanpa sedikit pun memikirkan kepahitan yang bakal menjelma.
Benarlah;
"Kepahitan itu perit untuk diterjemahkan, namun sekurang-kurangnya kita akan menemui jalan kebaikan setelahnya.Namun, kemanisan itu sangat asyik di pelayaran, sedikit pun kita tidak terfikir ia bakal mengundang kehancuran setelahnya."



"Meski ku rapuh dalam langkah, kadang tak setia kepada-Mu, namun cinta dalam jiwa, hanyalah pada-Mu."


0 kata-kata hebat !:

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea