Tuesday, February 21, 2012

Jom Belajar Loghat Kedah (part 1)

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 6:09:00 PM
Reactions: 




Assalamualaikum..

ni nak ceghita kat hangpa semua.Tadi ni,oqang sebelah ghumah aku ni duk bising pasai pa tak taulah.Hingaq sampai ke ghumah aku boleh dengaq,dengaq kata dapoq ghumah dia terbakaq.Time duk ghembang2 tuh la dia nak terbakaq pon,time aku nak makan nasik(lauk toyu dengan ikan goreng).Xdak time lain ka nak terbakaq pon,dah la pagi tadi menyoqok pon dak,adik aku sentai habis koi cok kodok dengan pengat ubi mak aku buat,kuqang ajaq btoi..Tapi tu ceghita pagi tadi,ni dapoq ghumah sebelah aku ni,camana nak buat ni ? Segheyau jugak aku nak pi,bukan pa,satgi kalau tong gaih dia meletup haa..xpasai2 ngan muka aku yang hensem ni ceqeme..hehe.Tapi aku gagah pi jugak la kan,pasai anak daqa dia comei,dah la comei meghela plak tuh.Bleh aku qelin2 satgi tolong apa yang patut.Bila aku sampai ja kat belakang ghumah tuh,mak aii api dia punya panaih.Nak pi dekat pun tak boleh.Oqang kampong pakat duk kaut ayaq paqit nak simbah kat api. Ada ka pakai ayaq acaq ? Yang aku syok,ada soqang oqang tua ni ngan keleboq2 skali dia pi kaut.Buat pa paklong oii.Buat habih qiang ja,xguna skupang pon.Ada yang duk punggai pasiaq pon ada ishh macam2.Satgi kalau kita pi tegoq dia habaq kata kita kuqang jaq,biaq pi lah.Yang budak2 plak duk kalut qabat pokok nak tengok,hish satgi ngan pokok2 dia sambaq mampuih.Bodo piang jugak budak2 ni.Masa tuh aku tengok zen ghumah dah duk meltik2dah..pii....qhumah aku!! Baqu teghingat,camana ni,mampuih la mana aku nak tidoq malam ni kalau dia sambaq ghumah aku..beghembun la..ghumah aku !!wei tolong la..

belajar loghat Kedah jom ! dah baca petikan di atas ? faham tak ? =.=


  1. toyu = kicap
  2. hangpa/hampa = korang
  3. oqang = orang
  4. duk = tengah/sedang*sedang buat/tengah buat
  5. pasai = tentang
  6. ka = ke
  7. daqa = dara
  8. menyoqok = sarapan
  9. koi = kuih
  10. cok kodok /cekodok = jemput jemput pisang
  11. segheyau = risau
  12. gaih = gas
  13. ceqeme/ceme = cacat
  14. meghela = gatal/gedik
  15. qelin = mengerling
  16. kaut = ambil
  17. simbah = curah
  18. ayaq caq = air parit
  19. soqang = seorang
  20. keleboq = lumpur
  21. habih qiang = habis tenaga
  22. skupang = sepuluh sen
  23. punggai = baling
  24. habaq = bagi tahu
  25. kuqang jaq = kurang ajar
  26. qabat = panjat
  27. sambaq = sambar
  28. mampuih = mati/mampus
  29. bodo piang = bodo sangat
  30. kalut = sibuk
  31. satgi =jap gi /sekejap lagi
  32. zen = zink
  33. ghumah = rumah
  34. beqembun = berembun
selamat berloghat ! :)

18 kata-kata hebat !:

Anonymous said...

kalo bulan, rotan, padang, durian, ayam, ikan, jalan, kolam?

Kyra said...

still sama :)

Putera Shahzul said...

Waaahhh hbatnyer kyra, nk jdi ckgu tusyen bhso kedoh leh?? :p

Kyra said...

buleh buleh :D

Anonymous said...

follow buleh dok ? https://twitter.com/hazimsahardin

Muhamad Azri said...

loghat kedah aku dah hilang , nk minx tunjuk ajaq boleh ..

Kyra said...

buleh aih..insyaallah :)

Anonymous said...

Haram jadah- maki kasar
celakoi- maki cara lembut
Gon - bukit yg agak landai
Teghebit - keluar
Beskat - basikal (kedah selatan)
Gerek - ( kedah utara)
Tawaq hebiaq- tawar sgt2
Kampoi- cover line
Ghabong- kuat sembang
Sembang deghaih - cakap besar
Klipok-klipok- tercengang-cengang
pedai'h melecai'h - pedas sgt2
Sigong- bagi siku
ghalit- leka
Kemut- kedekut
Pungkoq- punggung
Gelong- tak brapa betul
Kiat- senget
Muktan- rambutan
nyok- kelapa
Degheyan - durian
Katok- pukul
Punggai- baling
Kemereh- koman spanar

Kyra said...

terima kasih daun keladi,
kalau boleh kongsi lagi :)

Anonymous said...

macam kelantan pulak

Kyra said...

jauh beza loghat kelantan dgn kedah ^^

Kyra said...

jauh beza loghat kelantan dgn kedah ^^

Anonymous said...

Dalam loghat Kedah "merayau tak tentu arah"?
_ E _ A _ _

Anonymous said...

Dalam loghat Kedah, "merayau tak tentu arah"? _ E _ A _ _

Kyra said...

melaut : '' melaut ja hang nih puad ! "

@ melilau : '' melilai tak tentu hala aih ! "

Cipianeytieny qeiny said...

Boleh tak jdy cikgu sya. Sya nk sgt bljr bhsa kdh..

Kyra Ismera said...

Boleh :) inbox fb page kyra ismera

Kyra Ismera said...

Boleh :) inbox fb page kyra ismera

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea