Monday, May 20, 2013

' Share ' di Facebook | Fitnah |

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 9:06:00 PM
Reactions: 
Fitnah.


Dalam Arab, ia bermaksud dugaan atau ujian.

Mengikut wikipedia, fitnah merupakan komunikasikepada satu orang atau lebih yang bertujuan untuk memberikan stigma negatif atas suatu peristiwa yang dilakukuan oleh pihak lain berdasarkan atas fakta palsu yang dapat mempengaruhi penghormatan, wibawa, atau reputasi seseorang.

 fakta palsu yang dapat mempengaruhi penghormatan, wibawa, atau reputasi seseorang.

Besarnya ' peranan ' fitnah. 

Sungguh yang memberi fitnah itu kuat orangnya. Kuat mempengaruh orang lain supaya tiada ragu rragu dengan percakapan binasa fitnahnya.

Ya anda berjaya ? Berjaya menabur fitnah yang mungkin besar impaknya kepada manusia yang tidak berdosa.

Namun, harus ingat.

Anda juga ' berjaya ' mengaut dosa.


dan Siapa yang akan terlibat dengan dosa besar fitnah ?

1. Individu yang mula-mula mencipta dan merancangan berita fitnah itu dengan diubah suai gambar-gambar palsu (superimpose) dan dimuatkan dalam internet (facebook, blog atau you-tube)

2. Semua akhbar yang memuatkan dalam akhbar mereka tanpa usul periksa di petik daripada laman sosial dan membenarkan berita-berita atau gambar-gambar berupa fitnah tersebut.

3. Sesiapa sahaja yang ‘share’ dan ‘like’ dan mempercayai dan menyebarkan pula berita fitnah tersebut kepada rakan-rakan mereka dalam facebook atau blog.

4. Semua saluran televison yang menyiarkan berita fitnah dan membesar-besarkannya seolah-olah perkara tersebut benar-benar berlaku tanpa membawa saksi dan bahan bukti yang sahih.

 5. Semua NGO , kelab, persatuan, pemimpin parti politik , pemimpin masyarakat, bekas pemimpin negara, pensyarah, wartawan, penulis blog dan artis yang menyokong dan memberi komen negatif tanpa membawa saksi yang adil terhadap berita fitnah terutama yang melibatkan tuduhan zina atau liwath maka mereka semuanya akan mendapat saham DOSA BESAR . Sia-sia sahaja amal soleh dan amal ibadah mereka di dunia kerana seronok mempromosikan berita fitnah dan tuduhan jahat . Termasuk juga individu yang hebat memperkatakan Islam dan pakar motivasi tetapi tewas dengan hasutan syaitan mudah mempercayai fitnah dan tuduhan zina dan liwath kepada seorang muslim tanpa membawa 4 orang saksi yang adil. Setakat dakwaan tidak cukup untuk disabitkan kesalahan seseorang muslim.


Mohon share, supaya anda tidak terpengaruh dengan fitnah laman sosial.

sedikit cebisan dari  : Masjid Taman Puncak Jalil

2 kata-kata hebat !:

cik aiEnZ said...

moga dijauhkan dari fitnah . . amin .
salam singgah :)

Kyra said...

aminn :)

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea