Saturday, July 03, 2010

budi bahasa budaya kita

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 9:15:00 AM
Reactions: 
budi bahasa budaya kita.itu yang kita selalu dengar kan?tp adakah kita di antara golongan yang berbudi bahasa?orang timur dikenali dengan kekayaan budi bahasa.tapi tak semua yang macam tu.sebagai contoh umum.naik lrt,duduk,tido.langsung tak concern dekat makcik2 yang sarat mengandung,warga emas yang tengah diri,ataupun pelancong asing.

pelancong asing.diorang ni berbudi bahasa tak?jawapannya adalah yes,they are.ni pengalaman yang cik kyra hadapi sendiri.baru-baru ni cik kyra menginap kat salah satu hotel yang agak di gemari oleh para pelancong asing.mungkin sebab hotel ni hotel beach resort dan pantai yang memukau!!AWW!!(eh da lari tajuk)hu hu hu.

ok.sambung balik bab budi bahasa.cik kyra g sana bersama family.cik kyra bawak maktok n tokayah cik kyra.maktok cik kyra baru je sembuh dari penyakit angin ahmar.so dye xbpe buleyh jalan.

pagi tu cik kyra berpimpinan dengan maktok untuk breakfast.mula2 dalam lif.kami selif dengan org jepun.ramah sangat.dan cik kyra pun turut berborak dengan dya.lembut dan penuh sopan santun budi bicara wanita jepun tu.aduhai.dengan senyum nya.

next,lepas keluar dari perut lif.kami turut terserempak dengan american guys.kinda hot!!ouhh..opss..ok2.diorang pun macam tu jugak.diorang sapa cik kyra dengan say hello.and tanya sal maktok.diorang tanya need a help??baik kan diorang?

agak2 la kan.orang kita ada tak yang akan sapa dan amik berat macam tu.kebanyakkannya akan senyum je.tak pun buat pandangan pelik.haiii..

pas2.time breakfast.ad sorang pelancong luar tolong make a coffee utk tokayah.cik kyra tak perasaan macam mana benda tu buleyh berlaku sebab time tu cik kyra g amik makanan untuk maktok.anyway..wanna say thanks to that guy..=)

ape pon.klau bleh.cik kyra akan cuba buat macam mana yang pelancong2 asing tu buat.yela.mempraktikkan budaya masyarakat timur.budi bahasa budaya kita.blogger lain pun.yuk la kita bersama-sama memberikan senyuman di mana jua kita berada dan ringankan diri utk tolong orang lain.terutamanya orang yang kurang berupaya.

sekian dari cik kyra.I

2 kata-kata hebat !:

fArAh hAniM said...

what a good pOst
=)
huhu sgt suka dgn post ni~~~~


**serius!!!

Hanis Nabilah said...

thanks anim..;)

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea