Friday, January 13, 2012

Pemimpin : Bukan Sekadar Nama

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 12:27:00 PM
Reactions: 
Assalamualaikum..

Terdetik untuk tampil dengan entry ini.Mungkin entry ini merujuk kepada diri sendiri dan mungkin juga tempiasnya kena batang hidung sendiri.Tapi itu,abaikan.Yang penting mesej yang ingin disampaikan.

Bagi sesetengah pihak,menjawat jawatan tinggi itu sesuatu perkara yang boleh dimegahkan.Malah boleh dibanggakan.Tapi,tahukah amanat dan tanggungjawab yang ada disebalik jawatan tersebut ? Pernahkan anda bangga dan megah dengan amanah dan tanggungjawab tersebut ?

Entah.Masing-masing terpaku bila sering diingatkan dengan amanah dan tanggungjawab kerja.Dan sekarang,anda masih mahu bermegah dengan jawatan tersebut ? setelah anda tahu amanah dan tanggungjawab sebenar anda ? sila jawab degan jujur.tepuk dada,tanya akal.

Sesetengah individu hanya lebih suka mengkritik tanpa memikirkan impaknya.Lebih suka mengomen tanpa menilai apa yang dikomennya.Tapi yang pastinya,apa yang dikomen dan dikritik memberi impak yang besar terhadap golongan yang dikririk dan dikomen.

Sekiranya ia membawa kebaikan.Ganjaran pahala berlipat ganda sebagai habuan.Tapi sekiranya ia menjatuhkan semangat seseorang,sehingga seseorang itu mampu jatuh terduduk.Ganjaran dosa ?? nauzubillah.Hanya kerja Allah.minta dijauhkan.

Isu pemimpin muslimat.

Pernah ada yang bersoal,apa hukumnya sekiranya para muslimat menjadi pemimpin kepada muslimin.

dan jawapan bagi sesetengah para ulama,sesuatu organisasi itu tidak akan berjaya sekiranya para muslimat yang menjadi pucuk pimpinan.Benarkah ?

Terpulang kepada individu itu sendiri,bagaimana ia mencorakkan corak pemerintahannya.Tapi tidak semua organisasi yang dipegang oleh muslimin berjaya bukan ? tidak semestinya pucuk pimpinan itu dari muslimat,organisasi itu akan runtuh bukan ?

Berbalik kepada kisah zaman anbiya.Dimana kisah Ratu Balqis memegang sebagai pucuk pimpinan.

petikan dari article : Zaharudin.net

Kisah kepimpinan wanita di peringkat tertinggi iaitu Ratu Balqis, digambarkan sebagai seorang pemimpin wanita tertinggi negara yang berwibawa serta mampu membawa kaumnya kepada kebaikan dunia akhirat. Firman Allah SWT:

قالوا نحن أولوا قوة وأولوا بأس شديد والأمر إليك فانظري ماذا تأمرين (النمل :33)

قالت رب إني ظلمت نفسي وأسلمت مع سليمان لله رب العالمين (النمل: 44)

Mafhum : Berkatalah kami (lelaki) yang mempunyai kekuatan, sesungguhnya kami serahkan urusan ini kepdamu ( ratu balqis) …” berkatalah Balqis “ Demi Tuhanku sesungguhnya aku telah berlaku zalim terhdp diriku nescaya kini aku akan beriman kepada Allah bersama Nabi Sulaiman” ( An-Naml 33 dan 44)

2. Mempersoalkan sifat umum pada hadith riwayat Bukhari tadi dengan hujjah :

a. Beliau menyatakan bahawa perkara menggunakan umum hadith untuk melarang kepimpinan dari kalangan wanita adalah tidak disepakati sepenuhnya. Selain itu, sekiranya ia diambil dengan pengertian umum lafaz sahaja maka akan bertentangan dengan kisah tawladan Ratu Balqis sebagai pemimpin tertinggi yang berjaya. Ratu Balqis digambarkan oleh Allah sebagai berkata :

قالت ياأيها الملأ أفتوني في أمري ما كنت قاطعة أمرا حتى تشهدوني(32)

Mafhum : “Wahai pembesar berikanlah pandangan kepadaku dalam urusan ini, aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu hadir memberi pendapat dan mempersetujuinya” ( An-Naml 32)

b. Mengambil kaedah fiqhiyyah العادة محكمة dan bersandarkan kepada fiqh waqi’ , reality hari ini kebanyakan wanita menyumbang kebaikan yang banyak untuk negara malah adakalanya lebih daripada lelaki, bahkan mereka juga ada yang lebih berkelayakan dari pelbagai sudut berbanding lelaki.

Ini bermakna, kita perlu memahami hadith dan sunnah fi’liyah Rasulullah SAW berdasarkan ‘mulabasat’ atau suasana zaman dan kemampuan wanita ketika itu. Hasilnya, Al-Qaradhawi seolah-olah cuba memberi isyarat di sini, bahawa isu hukum kepimpinan wanita adalah isu furu’ yang boleh berubah menurut peredaran zaman, apa yang penting adalah syarat KEMAMPUAN DARI PELBAGAI SUDUT tanpa menjadikan JANTINA SEBAGAI PUNCA PERBEZAAN UTAMA DAN KELAYAKAN.

jadi : apa pendapat anda ? usahlah anda memandang jelek terhadap sesuatu pemimpin itu,tetapi bantulah ia,bimbing lah ia mengikut jalan Allah

Pengerusi PRS,
Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah,
Kulim,Kedah

1 kata-kata hebat !:

Nora & Adhwa said...

dah follow...

datang la follow sambil shopping di
http://vanillawardrobe88.blogspot.com/
Thanks :)

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea