Sunday, October 07, 2012

Keling dan Paria

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 9:12:00 PM
Ada bunga,ada kuntum,
Assalamualaikum.

mereka.


Keling, Paria.

Kita sering menggunakan dua perkataan tersebut kepada kaum India. Tapi adakah anda tahu maksud di sebalik keling dan paria ?

Sebenarnya dua penggunaan kata tersebut adalah penggunaan bahasa yang menimbulkan isu sensitif kepada kaum India.

Mari kita lihat apa sebenarnya Keling dan Paria. Dan kenapa ia terlalu sensitif.

Keling : kenapa orang india tak suka dipanggil keling :

Kisahnya, pada zaman dulu, perempuan india akan memakai sejenis gelang yangg berbunyi di kaki, setiap kali dia berjalan akan kedengaran bunyi tersebut.. disebabkan bunyi tersebut orang panggil keling utk di ejek..sebagai org india mereka  terasa kerana samakan kaum India  dengan gelang di kaki...

sekadar infomasi : keling besi


Paraiya : kenapa org india tk suka dipanggil paraiya : 

Sebabnya, dalam hindu ada peringkat kasta... kasta paraiya adalah kasta yang dihina dan dibenci dalam hindu yang kastanya lebih tinggi.. so bila kita memanggil orang India dengan panggilan paraiya adalah kurang beradab kerana meraka bukanlah dari golongan kasta paraiya tersebut.

sekadar infomasi : piramid kasta


So,lepas ni jangan la main panggil je. Ayuh, kita kan MALAYSIA.
 Bersama-sama kita menjaga sensitiviti antara kaum :)

kita kan MALAYSIA :)



Sumber : Saudara Subash Mohan.

12 kata-kata hebat !:

Unknown said...

at last, i knew it now

sikecikanis said...

bru taw.. hehehe.. jgn taw ckp je, xpsal2 kita yg kna blek noh :)
follow awk., follow sy blek ye :)

Kyra Ismera said...

:) ok,thanks :)

dhinai said...

thanks

Anonymous said...

perkataan keling tu sebenarnya asal dpd perkataan kalinga. kalinga ialag salah satu empayar yg teragung di INDIA. so, bila org india dtg ke tanah melayu, org tempatan panggil depa org kelingga tapi lama lama tukar jadi keling..itu je.. terima kasih saudari krn sudi share ur info.. saye pun org india juga..

budi said...

Assalamualaikum.... mintak izin untuk ambil maklumat dan menggunakannya dalam tugasan saya...t.kasih semoga Allah s.w.t mudahkan segala urusan saudara/i... :) JazakAllahu Khaira

Anonymous said...

Dont create a story and sympathise all indians..we wont be downgraded by others abusive words like you said..we are proud to be indians because we ruled this land in the earliest centuries before the portuguese,france,usa,british and so on...and now you are owning this land without any wage as"tanah melayu"...its okay we born to educate and donate our prosperity to the poor...we respect islam and malays...but for those who are not respecting indians and our culture...just remember !!you are moron !(not for all malays)thank you.

Kyra Ismera said...

Dear Anon,

Thanks for the feedback. But did I write something harsh ? Cn u truly understand each line tht I wrote ? And fyi, I got the info from my indians friends. U may see I already wrote on sumber there. Thanks anyway for calling others maron and leave ur comment without name.

Kyra Ismera said...

Appreciate that first comment for anon too. Instead of kutuk org, he come to others to make clear. What u wrote, what u speak, reflecting who you are :) I am not downgrading anyone as well as I did google it before plus that fellow on had shared about this on his fb, but now looks like u are downgrading your self anon. Thanks anyway.

Anonymous said...

salam buat Kyra Ismera, saya terjumpa dan baca blog ini semasa upaya saya untuk mencari erti sebenar dari perkataan "keling" dan menyelidik kesensitifan perkataan tersebut.
singkat kata keling = kaliang tidak sama dengan kalingga tidak sama dengan kling kling dan Ho Ling (sebutan dari dinasti Tang) setiap satu sebutan atau kata ini memikul erti dan maksud yang berbeza. tetapi tidak dapat kita menutup kemungkinan kesemua kata ini ada kaitan antara satu dengan yang lain.
kaliang adalah sebutan bahasa Minang untuk hitam / gelap.
Nama Kalingga berasal dari kerajaan India kuno yang bernama Kalinga, menimbulkan anggapan bahwa ada kaitan antara India dan Indonesia.
dengan adanya tempat yang di beri nama Kg. Keling di Melaka dan daerah Keling di Jepara, pulau Jawa, dapat di pastikan kerajaan Kalingga dari India telah sampai ke asia tenggara jauh sebelum zaman portugis dan kesultanan melaka.
Pada 1960 seorang petani di Keling Jepara, Jawa menemukan benda-benda peninggalan kerajaan Kalingga berupa cincin, gelang,anting2 dan lain-lain.
Beberapa orang ahli sejarah juga mempunyai pendapat bahwa Pekalongan di jawa merupakan nama yang telah berubah dari Pe-Kaling-an.
Kisah tentang kerajaan Ho-ling mulai ditulis dalam kronik dinasti Tang yang ada pada tahun 618 hingga 906. Menurut kronik tadi, orang-orang Ho-ling dipercaya gemar makan hanya menggunakan tangan dan tanpa sudu atau kayu "chopstick".

perkataan keling yang dulunya di identik dengan kerajaan orang Kalingga lama- kelamaan "mungkin" menjadi sebutan diskriminasi warna kulit tanpa disedari, (seperti sebutan niger / blacks untuk orang africa di Barat).


Kyra Ismera said...

Terima Kasih atas informasi tambahan. Semoga bermanfaat buat semua.

Anonymous said...

pretty informative.. tq

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea