Saturday, February 25, 2012

Hidup Berorganisasi

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 8:12:00 PM
Reactions: 


Assalamualaikum

Hidup berorganisasi umpama hidup berkeluarga dan hidup berjiran.

Hidup Berkeluarga : adanya ayah sebagai ketua.ibu sebagai penolong ayah.dan anak-anak sebagai penyeri rumah.Sama lah situasinya dengan hidup berorganisasi.Adanya YDP sebagai ketua,NYDP sebagai penolong ketua dan ahli yang lain sebagai penyeri dan tunjang kecil.

Jadi,apa yang boleh disimpulkan.Jika kita mampu merasa keluarga bahagia.Kita juga mampu merasa organisasi bahagia.Maknanya,organisasi yang berjaya dan organisasi yang boleh memberi faedah kepada umum.

Hidup berjiran : Setiap kediaman mempunyai jiranya tersendiri.Pelbagai jenis jiran kita temui.yang sombong,yang ramah,yang gah,yang baik budinya dan lain-lain.Tapi kita sebagai manusia yang hidup berjiran,kita mestilah berpegang pada prinsip hormat dan menghormati.

Sama jugalah dengan kisah berorganisasi.Setiap organisasi yang wujud pasti punya organisasi lain yang turut membangun bersama.Masing-masing membawa corak pemerintahan tersendiri,membawa imej tersendiri dan mempunyai moto dan visi tersendiri.

Jadi,jika kita mampu menjadi jiran yang baik.Kita juga mampu menjaga hubungan antara satu organisasi dengan organisasi yang lain.

Hidup organisasi ini banyak corak dan laluannya.Cuma kita kena pandai untuk memilih corak dan laluan yang baik untuk kepentingan bersama.

Pengerusi PRS,
Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah

3 kata-kata hebat !:

ZWAN SABRI said...

organisasi mmg penting dalam kehidupan.. klaw dalam dunia pekerjaan, pekerja kenala hormat boss.. klaw dlm duni kekeluargaan, anak2 kenala hormat mak bapak.. ;)

Kyra said...

yup :))

other words : be in team and stop tunding jari bila buat kesalahan

Anonymous said...

Thank you amazing blog, do you have twitter, facebook or something similar where i can follow your blog

Sandro Heckler

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea