Sunday, February 19, 2012

Pendengar yang Tuli

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 9:09:00 PM
Reactions: 


Assalamualaikum..

pendengar.pendengar yang baik atau sebaliknya.sebenarnya itu tidak menjadi isu.yang menjadi isu bila.mendengar tapi tidak mengendahkan.maksudnya umpama yang bercerita seorang diri dan yang mendengar umpama tidak mendengar.

mungkin ramai yang tidak perasan hal yang satu ini.tapi tahukah anda sebenarnya ini adalah isu sensitif.isu dimana yang boleh menitiskan air mata seseorang.pernah sedar akan hakikat itu ?

cuba anda bayangkan.apa perasaan anda bila anda ghairah bercerita kisah anda,tetapi hanya dibuat tidak endah dan seterusnya si pendengar mengubah topik umpama anda yang bercerita tidak wujud langsung disisinya.bagaimana perasaan anda ?tepuk dada,tanya emosi.

mungkin anda anggap ini hal remeh.tapi anda pernah terfikir tentang yang bercerita ? mungkin ada kesedihan yang dia cuba pendamkan.dan kamu yang terpilih untuk mendengar.tapi kamu ?apa perasaan yang bercerita ? pernah anda terfikir side effect kepada yang bercerita ? tidak kesiankah anda ?

kenapa anda bersikap begitu ? dia hanya insan biasa yang hanya memerlukan sedikit masa anda untuk mendengar kisahnya,mendengar masalahnya.bukannya mengambil masa yang lama.15 minit mungkin ? bagaimana nanti sekiranya anda punya masalah..tapi tiada yang mahu mendengar dan akhirnya yang sidia juga sudi mendengar masalahmu.apakah perasaanmu ketika itu ? pernah terfikir ?

duduk dan berfikirlah.bila bercerita tidak mahu mendengar.bila tak bercerita,dikata pula menyimpan rahsia.bila bertanya,dimarah.bila tak bertanya dikata tidak ambil berat.semuanya salah.jadi apa sebenarnya yang betul ?

moga aku bukan seperti berikut.mohon Allah jauhkan.

3 kata-kata hebat !:

De'din said...

wahahaha,,,
saya pendengar yg baik,, !
HAHAHA

Kyra said...

gud ! gud ! meh sini ceq nak cerita ! :D

Hans said...

kalau saya kena macam tu memang sakit hati
pernah juga terkena
sedih juga bila diperlakukan macam tu
tapi alhamdulillah bila orang cerita dkt saya..saya masih mampu jadi pendengar yg baik :-)

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea