Saturday, May 19, 2012

Romantik ala Rasulullah

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 1:09:00 PM

assalamualaikum and Saturday smiling to everyone ! :)


alhamdulillah,kali ni saya ingin berkongsi tips tentang beromantik.Beromantik cara Rasulullah saw..Seperti yang kita telah sedia maklum,Rasulullah sendiri menjadi contoh teladan terbaik untuk menjadi seorang suami yang mencintai dan menghargai isteri.Antara tips yang boleh diamalkan ialah ;


  1. Bersegera menemui isteri jika tergoda
    • Daripada Jabir,sesungguhnya Nabi saw pernah melihat seorang wanita,lalu Baginda masuk ke tempat Zainab lantas menunaikan keinginan Baginda kepadanya.Setelah itu,Baginda keluar dan bersabda yang bermaksud ; " Apabila seseorang antara kamu melihat seorang wanita yang menarik,hendaklah ia mendatangi isterinya kerana pada diri isterinya itu ada hal yang sama dengan yang ada pada wanita tersebut " ( riwayat al - tarmizi )
  2. Bergilir minum pada tempat yang sama
    • Aisyah r.h.a pernah berkata " Aku biasa minum dari cawan yang sama ketika haid,lalu Nabi mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulutnya di tempat aku meletakkan mulutku,lalu Baginda minum.Kemudian aku mengambil cawan, lalu aku menghirup isinya,kemudian Baginda mengambilnya daripadaku lalu Baginda pun menghirupnya " ( riwayat Abdul Razzaq dan Sa'id bin Mansur )
sememangnya ini adalah salah satu komunikasi nonverbal yang ditonjolkan oleh Baginda.Lihatnya betapa indahnya kemesraan yang ditunjukkan oleh Rasulullah.Bahasa tubuh sebenarnya lebih efektif bagi menyatakan rasa cinta dan kasih sayang antara suami isteri.

Tapi kepada yang belum kahwin tu,bersabarlah ye,jangan aplikasi kepada kekasih pula.Mungkar jadinya :)
Yang baik kita kongsikan,yang buruk kita perbaikikan.

sumber : solusi

4 kata-kata hebat !:

Nurfarahana A.Aziz said...

Subhanallah... harap dapat lah suami begini suatu hari nanti..dan cuba menjadi yang terbaik untuk dia juga <3 Aminn

Anonymous said...

Do you people have a facebook fan page? I searched for one on facebook or twitter but could not discover one, I'd really like to become a fan!
HTTP://www.KneeNeckBackPain.com/

Anonymous said...

Aw, this was a very nice post. In thought I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and not at all seem to get one thing done.

Anonymous said...

I absolutely love your blog and find a lot of your post's to be precisely what I'm looking for. Would you offer guest writers to write content for yourself? I wouldn't mind composing a post or elaborating on a lot of the subjects you write regarding here. Again, awesome blog!
HTTP://www.CoolMobilePhone.net

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea