Saturday, October 02, 2010

Resipi cucur udang

menulis seikhlas sejujurnya oleh Kyra Ismera at 11:58:00 PM
Reactions: 
Assalamualaikum..

hari tu dah buat  entry  petua cucur udang kan..tapi kali ni..nak bagi resipi A-Z plak..atas permintaan Fiza..:)
sape yang nak cuba boleh la..senang je..:) :P


  1. bancuh tepung gandum(agak2 la kuantiti tepung..nak makan banyak..banyaklah tepung)dengan udang,tougeh atau kucai..:)
  2. sebiji telur
  3. 1 tea spoon of planta
  4. pastikan air yang kita bancuh tu berpadanan dengan tepung..jangan terlalu cair dan terlalu likat..kalau cair susah nak goreng..kalau terlalu likat..nanti keras dan kental..
  5. bila semua dah adunkan sekali..barulah letak garam sesedap rasa dan letak sedikit kunyit..kunyit tu sikit je..jangan terlalu banyak
  6. then boleh goreng..(pastikan minyak betul-betul panas)
  7. goreng tu boleh guna sudu kalau tak reti guna tangan tapi guna sudu kena betul-betul teliti..sebab kalau main cincai je..bentuk cucur tu tak cun..:)
  8. then goreng macam biasa la..(tengok post ni kalau nak lagi the bomm ! here the sekerettt :) : petua cucur udang)


kuah kacang :

1.kacang tumbuk dalam paket tu..
2.campur dengan sos cili,sos tomato,kicap,cili blend(satu sudu),gula dan garam..(gula dan garam jangan terlalu banyak)
3.sebatikan dengan air panas..
4.kalau minat cair..lebihkan air..kalau minat pekat..pandai-pandai agak la ye...

kalau nak rasa kelainan..cuba makan cucur udang dengan kuah kari..ermm..yummy!

semoga berjaya dan selamat mencuba!!

3 kata-kata hebat !:

fizaluvlychocs said...

thankzzzzzzzzzzz very muchhhh

mlm ni ujan..mst best mkn cucur udang..yummyyy....tp klu malas fiza buat esk ptg...kat kg fiza mkn dengan kuah kacang....

Kyra said...

welcome..:)
selamat mencuba..kalau jadi bagitau..
kalau tak jadi..errr..
haha..:P

ASaDa RyutaRo said...

hoOo.. ada resepi cucur udang kat sini.. kat asada lak ada resepi cucur keladi :P

 

KYRA ISMERA Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea